Zní to jako klišé, ale je to tak – internet hýbe světem. Ať už v pracovním či v soukromém životě, velké množství lidí tráví online čím dál tím více času. Internet stal jedním velkým tržištěm, kde je jsou obchodovány nejen služby a produkty, ale prostředí internetu umožňuje vytvoření zcela nových oborů podnikání. Jednak je online svět využíván k propagaci, zviditelnění a podpoření stávajících firem, jejichž obor podnikání je jinak ve „fyzickém“ světě a jednak otevřel dveře podnikatelům a vizionářům, kteří si založili business právě na konceptu virtuálního světa. Ať už se jedná o sociální sítě, online magazíny, grafická studia, seznamky či internetové obchody, má zde podnikatel možnost oslovit mnohem větší skupinu potenciálních zákazníků než kdyby zůstal v zastaralém, trojrozměrném prostředí.
Online prezentace stávajícího podniku
Jak jsem zmínil, jednou ze skupin využívajících internet k podnikání jsou společnosti, které mají svůj předmět podnikání v reálném světě a internet využívají pouze ke zviditelnění, propagaci a získání více zákazníků. Webové stránky jsou dnes pro každou firmu v podstatě nutností. Nezáleží, zda se jedná o výrobní podnik, obchod, restauraci či například sportoviště. Pokud bych jako podnikatel nenechal zřídit pro firmu webovou prezentaci, nepropagoval ji prostřednictvím sociálních sítí a případně nevyužil internetové reklamy, měl bych šance na úspěch prakticky nulové. Byl bych zkrátka pozadu. Zvlášť obchody, restaurace a služby si musí na využití online nástrojů dát záležet. Každý kvalitní obchod, který se hodlá udržet, by měl mít kromě kamenné prodejny také e-shop. Pokud budu hledat restauraci a ta nebude mít kvalitní webové stránky, kde jako zákazník mohu najít nejen kontaktní informace, ale také menu, fotografie apod., její návštěvu zcela jistě zavrhnu.
Sociální sítě, seznamky, magazíny
Druhou skupinu tvoří podnikání založené přímo na virtuálním prostředí. Klasickým příkladem jsou sociální sítě, seznamky či online magazíny. Sociální sítě a seznamky jsou založeny na mezilidské interakci a komunikaci. Vytvářejí prostředí, kde se lidé „potkávají“ a vydělávat pak mohou na reklamách jiných firem. Princip je postavený na tom, že se tyto portály snaží přivést co nejvíce jedinců – potenciálních zákazníků, což zvyšuje účinnost reklamních kampaní firem, které si je platí. Online magazíny můžeme rozdělit do dvou skupin. V první skupině jsou online verze tištěných médií a ty tak spadají do první kategorie, o které jsem mluvil výše. Druhou skupinu tvoří magazíny, které existují pouze v online prostředí. Tato média jsou opět financována převážně formou reklamy. Klíčové pro ně tedy je získání co největší čtenářské obce.
E-shopy
Asi nejpočetnější skupinou firem podnikajících online jsou internetové obchody. Když pomineme kamenné obchody, které mají navíc možnost nákupu prostřednictvím webových stránek, stále nám zbyde velké množství e-shopů. Proč je to tak oblíbené a může se to dnes ještě vyplatit? Obliba ze strany zákazníků plyne z několika faktů jako jsou: pohodlnost, velký výběr obchodníků se stejným či podobným sortimentem, možnost vrácení zboží bez udání důvodu apod. A majitele e-shopu vede podle mého názoru k založení takového podnikání významné omezení nákladů oproti kamennému obchodu. Pokud si chci založit e-shop dejme tomu s pamlsky pro kočky nebo čímkoliv jiným, potřebuji především kvalitně provedené webové stránky, něčím zajímavý sortiment a kvalitní dodavatele. Pokud bych uvažoval o kamenné prodejně, výše uvedeným věcem bych se stejnak nevyhnul a navíc bych mi vznikly výrazné náklady na pronájem či pořízení obchodních prostor, případnou pracovní sílu v neposlední řadě pořízení zásob, které v tomto případě musí být větší nežli v případě e-shopu.
Webdesign, grafika a další služby
Díky tomu, že většina firem využívá online prostředí, vznikly obory podnikání, které přímo těmto společnostem poskytují služby zajišťující jejich prezentaci. Na prvním místě bych zmínil firmy zabývající se tvorbou webových stránek. Je to vlastně ideální symbióza. Když každá firma potřebuje internetové stránky, aby mohla dále existovat, vytvoří se jiná firma, jejíž existence je založena právě na plnění těchto potřeb. Samozřejmě jsou tu další doplňkové služby, jako je vytváření grafiky, loga atd.
Vzhledem k tomu, že reklama na internetu hraje dnes významnou roli, prakticky každá společnost poskytující marketingové služby ostatním podnikům, se dnes musí specializovat na online marketing a všechny nástroje k tomu využívané. A to nás dostává zpět k online magazínům a sociálním sítím, kde se tyto reklamy následně objevují. Je to vlastně takový začarovaný kruh digitálního světa.